maandag 17 oktober 2022

Vrouwenpalet

Gister toog ik naar Drachten, naar een museum met de lichtelijk imbeciele naam Dr8888. Je vraagt je af wie zo’n naam bedenkt en vermoedt dat er een of andere flitsende reclamejongen achter zit. Audi voor de deur, coke in de neusgaten en een jaarsalaris waarmee je flink kunt speculeren op de huizenmarkt. Maar dat zijn mijn vooroordelen…In het museum hing de expositie Vrouwenpalet: Haar Kunst, Haar Verhaal 1900-1950.



 Nu is Drachten een plaats waar ik geen fijne herinneringen aan heb. Als ik vroeger ging liften van Groningen naar Sneek of vice versa en ik werd daar gedumpt, dan wist ik zeker dat het een langdurige kwestie zou gaan worden en vaak had ik ook al mijn geld verzopen, dus een strippenkaart kopen was niet aan de orde.

 Bovendien is mijn vader in Drachten gecremeerd. Nu is het niet zo dat ik destijds overliep van verdriet, maar mijn pa had even geregeld dat er een liedje gedraaid werd dat mijn moeder flink krenkte en ons, zijn kinderen, erbij. Mijn moeder had hem verlaten, maar was wel zo beschaafd om naar de uitvaart te komen.

 In mijn vaders universum was alleen hijzelf belangrijk: hijzelf was het grote slachtoffer van de wereld en de gevoelens van andere mensen deden er niet toe. Ik neig ertoe om hem psychopaat te noemen; voor de buitenwereld was hij de keurige meneer, maar thuis een tiran en vooral mijn moeder moest het stevig ontgelden.

Pa was bovendien een viezerik. Wij woonden aan een kanaal en als de pubervriendinnen van mijn broer kwamen zwemmen en zonnebaden stond pa voor het achterraam te likkebaarden en de grootte van hun borsten te becommentariëren. Is het wonder dat ik soms nogal beschermend naar vrouwen toe ben? Wat natuurlijk ook niet helemaal fris is…

 Nu ben ik een enorme liefhebber van kunst van begin twintigste eeuw, geen kenner, dus verwacht van mij geen lange theoretische beschouwingen, ik laat me leiden door mijn smaak. Ik was erg nieuwsgierig naar deze tentoonstelling en vond het bovendien komisch ironisch dat het in de plaats was waar ik afscheid nam van mijn vader.

 Museum Dr8888 bevindt zich in het centrum van Drachten in een voormalig Franciscaner klooster. Ik kende Charley Toorop en Alida Pott, maar van de andere kunstenaars in deze tentoonstelling had ik nog nooit gehoord.  Ik kan niets anders zeggen dat ik zowel het museum, de collectie en het personeel een verademing vond. Welk een pracht. Ik voeg een link bij omdat ik te lui ben om alles te beschrijven. Het is maandag, het regent en mijn kop loopt om van andere zaken, vandaar. Wees er snel bij, de tentoonstelling loopt nog tot 20 november.

https://museumdrachten.nl/tentoonstelling/vrouwenpalet

 Opvallend was wel dat de meeste exposerende vrouwen socialistische denkbeelden aanhingen en ook geloofden in de verheffing van de mens. Waarschijnlijk is het daarom maar goed dat ze niet meer mee hoeven te maken dat er een politicus in de Tweede Kamer zit die verkondigt dat vrouwen het liefst hard genomen worden en dat die man ook nog bij een groot deel van het volk immens populair is. En dat vrouwen nog steeds niet volledige zelfbeschikking over hun lichaam hebben, integendeel, de klok wordt teruggedraaid. En dat er nog steeds een glazen plafond is.

 Is het arrogant van me om te stellen dat ik die teleurstelling wel voor hen draag?

 © Lammert Voos

NB. De catalogus van de tentoonstelling is te bestellen bij Waanders, Zwolle en zeer de moeite waard.

 

1 opmerking:

  1. Leuke stukjes Lammert. Misschien helpt Nelly van Doesburg een beetje bij die rotherinnering aan Drachten. Met Kurt Schwitters en de Dada soirées.
    Ik doe ook gemakkelijk uit Wikipedia.

    Nelly van Doesburg was ook in Drachten, nog zo'n geweldige vrouw. Vanaf april 1921 woonde ze samen met Van Doesburg in Weimar. In december verbleef ze enkele weken in Wenen, om zich te bezinnen over haar toekomst. Hier ontmoette ze de Hongaarse kunstenaar Lajos Kassák, uitgever van het tijdschrift Ma. Aktivista Folyóirat (Heden Activisten Tijdschrift). Hierna ontstond een correspondentie tussen Kassák en Theo van Doesburg.[3]

    Op 24 september 1922 bezocht ze met Theo, Cor van Eesteren en anderen, de Städtische Kunstverein van Walter Dexel in Jena.[4] De dag daarop speelde ze composities van Vittorio Rieti tijdens een dada-avond in Hotel Fürstenhof in Weimar, waaraan ook Jean Arp en Tristan Tzara deelnamen.[5]


    Programma van de Dada-soirée in Haarlem, 12 januari 1923. Drukwerk.
    In januari-februari 1923 nam ze met haar toekomstige man en de kunstenaars Kurt Schwitters en Vilmos Huszár, onder haar artiestennaam Pétro, deel aan de Nederlandse Dada-tournee. Tijdens deze avonden speelde ze muziek van Satie en Rieti. Na afloop van deze tournee speelde ze tijdens een 'Moderne Soirée' op 12 maart bij de dansschool van Lily Green in Den Haag ook composities van Arthur Honegger, Daniël Ruyneman, Francis Poulenc, Josef Hauer en Egon Wellesz.[6] Ook stonden de Proeven van Stijlkunst van de componist Jacob van Domselaer op haar repertoire. De laatste voorstelling samen met Schwitters vond plaats op 14 februari 1925 bij avant-garde-uitgeverij Müller & Co. in Potsdam.[7] Daarnaast maakte ze onder pseudoniem Cupera een aantal schilderijen, waarin invloeden van De Stijl zijn te herkennen. In Parijs genoot ze als Sonia Pétrowska enige bekendheid als danseres.

    BeantwoordenVerwijderen

Abonnee, abonja?

In het spambericht dat ik per mail verstuurde gaf ik aan dat mensen zich op deze blog konden abonneren. Ik krijg nu meerdere reacties dat di...