Doorgaan naar hoofdcontent

Realiteitszin

 

Ik ben best heel conservatief. Niet iedere vernieuwing is een verbetering wat mij betreft. Neem nu AI. Ooit zei ik gekscherend dat AI speelgoed is voor pubers die hun eigen porno willen maken. De waarheid heeft de grap achterhaald en dat is ook één van de redenen dat ik afstand heb genomen van sociale media. (SM in de volksmond.) In toenemende mate begon ik me af te vragen wat nog echt en wat fake was. De advertenties waren echt en ondanks allerlei tools en apps om die tegen te gaan kwamen er steeds meer. Dat werd ook bevestigd in de media: META voegde er steeds meer toe.

 

Filmpjes en berichten kwamen me steeds absurder voor. Er verschenen meer en meer filmpjes van jongedames met perfecte lichamen en gezichten. Zo perfect volgens de heersende schoonheidsidealen dat het verdacht werd. Maar opa Voos werd er niet warm of koud van. Voornoemde pubers waarschijnlijk wel. Daarbij borrelt de vraag op wat schoonheid eigenlijk behelst: grote borsten die niet hangen, een strak rimpelloos gezicht? En de heren? Dienen die allemaal gespierd en al even rimpelloos te zijn?

 

Eens deden vriend en collega Lucas en ik een experimentje met AI. Wij voerden met de vraag wie is onze eigen namen in. Het verhaal over mij klopte in grote lijnen wel, maar dat van Lucas raakte kant noch wal. Toen vroeg ik hoe ik eruit zou zien. Volgens AI als een mengeling tussen Hemingway en Kapitein Iglo. Zie afbeelding.




 Ik begin ook steeds meer mijn vraagtekens te zetten bij sommige krantenberichten. Ik was veertien jaar abonnee van de NRC, maar sinds die aantoonbare onjuiste berichten produceerde, bijvoorbeeld over Hans Weijers, die destijds als informateur ernstig beschadigd werd, begon mijn weerzin tegen de krant groeien. Onlangs stond op de voorpagina een artikel over een rapport van de AIVD dat kritiekloos werd overgenomen. Rusland en China waren volgens de AIVD grote dreigingen voor de wereldvrede en we worden nog steeds bedreigd door moslims. ( Het ging om dertienjarige jongens.) Geen woord in het rapport over Israël en de VS als bedreigingen voor de wereldeconomie en vrede.

 

Wat bleek? De AIVD had een nieuwe directeur die zich even moest profileren, maar de NRC had het niet nodig gevonden om  het bericht verder uit te spitten. Ik dacht bij lezing al dat het rapport onzin was en medemopperaar Maarten van Rossem bevestigde dat in zijn podcast.

 

Wat echt is, is mijn eigen leven, mijn vrienden, mijn familie, ons dorp en de streek waarin we wonen. Wat echt is, zijn de ervaringen die we opdoen tijdens onze reizen, onze emoties en de kwaaltjes die we mogen ervaren als ouder wordende mens. Daar heb ik ook wel genoeg aan. Al die valsheid kan me gestolen worden.

 

Lammert Voos

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

De laatste ronde

 Zonet bekeek ik even hoeveel mensen mijn laatste blog hadden gelezen en dat waren er niet veel. Sinds ik van de sociale media af ben zakken mijn lezersaantallen in. Het zij zo. Niet lang geleden sprak ik een beveiligingsexpert van de informatica van de overheid en defensie en die vertelde dat er een miljoen aanvallen per seconde (!) op die websites zijn vanuit Rusland, China, VS etcera enzovoort. Dat sterkt mij in mijn gevoel dat ik mijn computer zo weinig mogelijk dien te gebruiken.   Ook merk ik weinig van aandacht voor mijn laatste boek Ik ben Aizaak. Misschien komt dat nog, maar het kan net zo goed komen omdat ik weiger mezelf te verkopen als de nieuwe literaire verlossing. Ik weiger mezelf sowieso te verkopen trouwens. Maar ik heb ook weinig zin meer om een week te lopen broeden op een stukje dat nauwelijks wordt gelezen. Ik blijf wel schrijven, maar dan meer als hobby. Niet uit ambitie.   Ik had ook een wake up call doordat in mijn naaste omgeving twee men...

Hennie en zien peerd'n.

  © Lammert Voos